Aquaman, malá morská víla? (recenzia)

Arthur Curry alebo inak Aquaman. Táto postava to posledné roky nemala u fanúšikov komixov ľahké. Smiali sa z nej snáď všetci. Stačí si pozrieť pár epizód Teórie veľkého tresku. Pred pár rokmi však DC v spolupráci s Warner Bros naštartovalo nové filmové univerzum okolo Supermana a Batmana. K ním patrí aj Aquaman samozrejme. Do role obsadili nie moc schopného herca Jasona Momou, ktorý sa ani fyzicky moc nepodobá na jeho komixový predobraz, no u fanúšikov to zabralo. Aquaman je teraz niečo ako ako cool rocková hviezda.

Réžie filmu sa chopil talentovaný James Wan. Ten navrátil stratený lesk hororovým filmom, ale úspešné boli aj jeho blockbusterove projekty ako napríklad Fast & Furious 7. Išlo síce o totálnu blbosť, ale u divákov zabrala. Warneri dali Wanovi na výber režírovanie filmu Flash alebo Aquaman. Obe postavy spadajú do sveta DC comics. Je jasné čo si James zvolil.

Do filmu sa mu podarilo nalákať také mená ako Nicole Kidman, Dolph Lundgren, Patrick Wilson či Wiliam Defoe. Skoro som zabudol na krásnu Amber Heard. Natáčanie trvalo pár mesiacov, ale tvorba digitálnych efektov a vytvorenie veľkolepého vodného sveta zabralo viac ako rok. Aj prvého traileru sme sa dočkali len pár mesiacov pred premiérov. V čase, keď prvé teasre vychádzajú na verejnosť aj rok pred uvedením filmu do kín, je to celkom neobvyklé. Hneď po vzhliadnutí traileru všetci pochopili, prečo to tak trvalo. Vodný svet a aj celá Atlantída vyzerali úchvatne.

Kedže sa postava Aquamana v podaní Jasona Momou objavila už v Batman vs Superman (aj keď len na pár sekúnd) a v Justice League, nebolo nutné prvý samostatný film poňať ako origin. Áno, vo filme vidíme zoznámenie Arthurových rodičov v podaní Nicole Kidman, ktorá sa aj napriek kráľovským povinnostiam v Atlantíde zamiluje do strážcu majáku a obyčajného smrteľníka. Tá nakoniec opúšťa svoju rodinu (aby ich oboch zachránila) a malý Arthur ostáva len s otcom. Následne Arthurovo detstvo a tréning s Vulkom, verným služobníkom jeho mami, vidíme už len ako flashbacky.

Skrátene by sa dej dal opísať aj takto: Aquaman má svojho evil brata, ktorý sa túži stať kráľom Atlantídy, aby mohol zaútočiť na ľudí tam hore, na pevnine. Aby sa však stal kráľom potrebuje podporu ostatných obyvateľov, skupín žijúcich v oceáne a túto podporu sa snaží získať nekalými a zavádzajúcimi praktikami. Samozrejme sa mu v tom Aquaman snaží zabrániť.

Nuž ako začať. Jason Momoa je super cool a dáva život postave Aquamana. To je super. Menej super je že, je to veľmi slabý herec, ale našťastie to až tak neprekáža. Kto naopak doslova exceluje je Patrick Wilson ako Aquamanov brat a hlavný záporák filmu kráľ Orm. Ten si postavu doslova užíva a tak ako je prepálený celý film, aj on tak trochu prehráva, ale prekvapivo je to v prospech filmu.

Film má ešte jedného záporáka – Black Manta, obyčajný smreľník, ktorý sa živý ako pirát a vďaka spojenectvu s kráľom Ormom sa dostane aj k pokrokovej technike bájnej Atlantídy. Spočiatku postava pôsobí celkom zaujímavo, no Aquman sa s ňou nakoniec poráta celkom rýchlo a ľahko, až nešlo postavu označiť inak ako Black Manták.

Celý podmorský svet je tak veľkolepý, že si nepamätám kedy naposledy som vo filme niečo tak veľké videl. Možno v čase pána Prsteňov? Veľkoleposť je fajn, ale výtvarná stránka ako taká mi v tomto filme prišla trochu mimo. Armáda Atlantídy vyzerá ako keby tvorcovia spojili Star Wars a Pacific Rim dokopy. Použil som slovo spojili? Pardón, vykradli.

To, že je to celé až moc rozprávkové, presvetlené a cukríkové je možno vec vkusu, ale tento film chce patriť do sveta DC Comics, ktoré boli vždy temné. Už po prvom traileri som mal obavy, že tento film nebude nič viac ako akčná verzia Ariel, morskej panny. Moje obavy sa naplnili.

Soundtrack filmu je tiež naozaj zaujímavý. Popravde, rád by som videl človeka, čo vyberal piesne do tejto snímky. Použiť pieseň od Pitbulla v takomto filme? To naozaj? Ostatné piesne neboli síce zlé, ale absolútne sa nehodili do filmu. Jediné šťastie, že boli aspoň počúvateľné, čo sa o tej Pitbullovej prerábke klasiky ToTo – Africa, nedá povedať.

Jedno je však isté. Film je už teraz obrovský hit a navráti stratený lesk DC filmom. To čo pokazilo Suicide Squad a Justice League, bolo napravené Aquamanom. Aspoň po stránke komerčného úspechu. Svet, ktorý pripravil Zack Snyder bol dokonale temný a keby za ním stáli lepší scenáristi, mohli sme sa dočkať skvelých temných DC filmov. Nový Aquaman naznačuje, priam kričí, že nás čaká niečo iné. Či dobré, to už nechávam na vás.

Ak by som mal tento film hodnotiť ako obyčajný film, tak by som aj napriek všetkým výhradám dal 7.5 z 10, lebo ide o skvelú dobrodružnú snímku odohrávajúcu sa vo svete, ktorý len tak v iných filmoch neuvidíte. Ako fanúšik komixov však musím ísť s hodnotením dole, lebo to čo nám priniesli tvorcovia, nie je film podľa DC komixu, ale podľa rozprávky z dielne Disney. A to je veľmi zle. Je veľká škoda, že James Wan viac nezúžitkoval svoje skúsenosti z hororov. Tie na nás pomrkávajú z jednej scény, ktorá je skutočne skvelá a najviac sa približuje temnej atmosfére  DC comics. Jedná scéna, ale film nespasí. 5.5 z 10.