Arcade Fire priniesli na koncertné pódium všetko naraz. Stačilo to? (recenzia koncertu)

Nepretieklo Vltavou veľa vody a ja som sa musel opäť vrátiť na miesto činu – do Prahy. Pred nedávnom to bol koncert Bena Howarda. Vtedy som tam šiel plný ilúzií, radosti a očakávaní. Niekedy však ani skvelý výkon interpréta nezachráni koncert pred menšou blamážou.Týmto pozdravujem organizátorov a niektorých kvázi fanúšikov.

Teraz tu však máme Arcade Fire. Kanadskú partičku, ktorú sprevádza aura „Nikto to nevie naživo tak, ako my!!“. Očakávania boli opäť vysoké, ale dostatočne skrotené. Predsa len musím povedať, že tento interpret ma chytá za srdiečko o čosi menej ako Ben Howard.

Kým nastal deň D a ja som sa dostal na koncert Arcade Fire, čelil som nespočetne veľa krát otázke „a na aký koncert ideš?“. Na moju odpoveď som dostal vždy rovnakú reakciu: „Čo? To nepoznám. To počujem prvý krát.“ Preto som sa často sám seba pýtal, či veľká O2 aréna nie je zbytočne veľká pre kapelu, ktorú tu nikto nepozná. Deň po koncerte musím zhodnotiť, že to bola legitímna otázka. Poďme však pekne po poriadku.

Začnem tým, o čom som pôvodne vôbec nechcel písať. Ani jedinú zmienku. Predkapela. Niečo čo musíme na koncertoch pretrpieť.Teda neviem ako vy, ale ja určite. Tento krát si však získala moju pozornosť. Doslova si ma omotali okolo prsta. Zapíšte si do svojich rockových denníčkov meno Repetitor. Čistokrvný srbský rocknroll. Dobre čítate. Srbský! Chalan čo vyzerá ako záchodový pavúk a dve mladé dievčence. Máte radi Subways a Nirvanu? Tak dajte šancu Repetitor. Po polhodinke ich tvorba pôsobila už trochu jednotvárne, ale nič to nezmenilo na tom, že dokonale využili svoje miesto predkapey. Nemalo to síce myšlienku, ale malo to gule. Aj tri.

Obával som sa, že na hlavný chod si budem musieť počkať ešte ďalšiu hodinu, ale neubehla ani pol hodina a spoza našich chrbtov sa vynorila kapela, ktorá si to štrádovala priamo cez publikum až k pódiu. Za zvuku tónov novinky Everything Now sa spustil koncertný majsterštyk, ktorý sa zastavil až po 2 hodinách. Arcade Fire sa s tým vôbec nepárali a hneď v úvode nažhavili publikum u fanúšikov obľúbenými peckami Rebellion (Lies) a Neigbourghhood (Power Out).

Koncert v pražskej O2 aréne je súčasťou svetového turné k najnovšiemu albumu Everything Now, vo svojom setliste však nevynechali žiaden zásadný song z predošlých albumov. Chvalabohu. Tvorba kapely je skutočne pestrá. Mohli ste sa vyblázníť počas rezkého rock&rollu (Keep the Car Running). Zadumane postávať (My Body Is a Cage), či sa jemne odviazať pri tanci (Put Your Money On Me, alebo už spomenutá Everything Now).

Túto hudobnú rozmanitosť potrhuje fakt, že snáď každý člen kapely je multiinštrumentalista. Napr. taký klávesák. Začal samozrejme pri klávesoch. No v polovici koncertu som si uvedomil, že je zrazu na opačnej strane pódia s bass gitarou v rukách. Na záver to už bola pre istotu gitara. Speváčka? Tá mala v rukách vecičku, ktorá neviem ako sa presne nazýva, ale preslávil sa ňou aj Michal David (gitarový klavír maybe? :D). No a na pár piesni si neváhala zabubnovať. Celkom slušne.

V závere zahrané trio piesní Afterlife, Creature Comfort a We Dont Deserve Love spôsobila zimomriavky asi každému. Najviac priestoru dostali piesne z novinky, čo je samozrejmé a hneď za ním si najviac políčok v setliste ukoristil debut, čo bolo zase potešujúce.

Na záver sa však ešte vrátim k návštevnosti. Aj napriek, tomu,že O2 aréna sa mi každým razom zdá menšia a menšia, zdalo sa mi, že bola zaplnená možno tak do polovice. Čo má svoje pre a proti. Snáď prvýkrát som nikoho z ľudí, čo stali v mojej blízkosti, nezmlátil. Teda v mojej hlave samozrejme. Som síce barbar, ale plánované márovačky vždy ostávajú len pri plánovaní ;).

To bolo pre. Proti? Je mi ľúto tejto slabej návštevnosti kvôli samotným Arcade Fire. Nie nadarmo skoro každým svojim albumom zhrabli niekoľko cien grammy. Tá kvalita z nahrávok sa niekoľko násobne pretavila aj na koncertné pódia. Tunajší ich už dlhodobo trestuhodne obchádzajú. Môžu za to aj otrasné playlisty našich rádií.

Ak si vďaka tomuto blogu získajú Arcade Fire aspoň jedného nového fanúšika, bude to pre mňa obrovské zadosťučinenie. Vidieť poloprázdnu halu na skvelom koncerte je smutné. Určite treba oceniť kapelu, ktorá podala 100% výkon aj napriek slabšej návštevnosti. Nie u každého interpreta je to bežné!