Je to skutočný Mercury alebo je to len fantázia? (recenzia)

Nie nadarmo sa Queen umiestňujú na popredných miestach v rebríčkoch o najlepších hudobných interpretov akí kedy boli na tejto planéte. Nikdy by to nedosiahli nebyť Freddieho Mercuryho. No ani on by nebol tým, čím sa stal nebyť zvyšku kapely. Je zvláštne, že niekto ako Freddie nedostal svoj životopisný film už dávno. Jeho život bol tak zaujímavý, že by to stačilo aj na niekoľko filmov. Nie len jeden.

Prvý krát sa objavila zmienka o prípravách životopisnej snímky okolo roku 2010. Hlavnú úlohu si mal strihnúť Sacha Baron Cohen, známy komediant, ktorého určite poznáte ako kazašského reportéra Borata. Prípravy sa len veľmi pomaly hýbali vpred a do toho ešte v roku 2013 žijúci členovia kapely ohlásili, že si neprajú, aby sa projektu zúčastnil Cohen. Tvorivé nezhody. Hľadanie hlavnej hereckej hviezdy sa mohlo začať odznova.

Hľadanie netrvalo dlho a tvorcovia ohlásili meno Rami Malek. Herec nie moc známy, ale kto má rád seriál Mr. Robot, určite neostal zaskočený. Mnohí síce ostali prekvapení, no obavy neboli na mieste, lebo talentu tento herec nabral habadej. Už ho len ukázať fanúšikom kapely Queen.

Premiéra je za nami. Rami Malek je herecký Boh. To je to najdôležitejšie, čo vám viem hneď teraz napísať. Jeho hranie vyčnieva nad všetkými ostatnými aspektami filmu.

Na snímke Bohemian rhapsody je vidieť veľkú snahu dostať snímku do bojov o zlatú sošku. To so sebou prináša veľa plusov, ale aj mínusov. Životný príbeh Freddieho Mercuryho pôsobí uhľadene. Samozrejme načrieme aj do jeho sveta drog, party a nezáväzných vzťahov s inými mužmi. No je jasné, že to bolo drsnejšie ako ukazuje film. Plus zvyšok kapely pôsobí ako keby sa moc nedržal hesla sex, drogy a rocn&roll. Len Freddie. Možno to tak naozaj bolo, nepoznám históriu kapely, ale príde mi to nepravdepodobné.

Ono presne toto bolo aj kameňom úrazu a dôvod na vyhodenie Cohena z projektu. On sa chcel viac zamerať na búrlivú etapu Freddieho Mercuryho, no Brianovi Mayovi a spol sa to moc nepozdávalo. Chceli aby to bolo viac o Queen a nie len o Freddiem. Ktovie, možno by sa pôvodný Cohenov zámer viac priblížil realite. Takto sme dostali pri zemi sa držiaci opis najzásadnejších bodov kariéry legendárnej kapely, ktorú viedla legenda. Samozrejme všetko je to okorenené troškou drámy a aj komédie. Nebojte sa. Vkusnej komédie.

Hudobná zložka filmu? Jedna báseň. Veď ako celá tvorba Queen. Zlatým klincom filmu je proces tvorby a nahrávania piesne, po ktorej je pomenovaný aj tento film. Vďaka nej pochopíte, prečo boli Freddie a aj ostatní z kapely, tak výnimoční.

Film našťastie nekončí tak ako všetci čakali. Freddieho smrťou. Nesnaží sa nasilu vydolovať aj tú poslednú kvapku z vašich očných jamôk. Končí na vrchole tejto legendárnej kapely a tým vrcholom bol Live Aid. Skoro 20 minútové vystúpenie, ktoré sledovalo viac ako jeden a pol miliardy ľudí. Toto vystúpenie je vo filme zreprodukované do najmenšieho detailu! Len jednu vec si neodpustím. Pri záberoch z poza chrbtov kapely je veľmi cítiť, že publikum je digitálne, inak povedané umelé.

Filmu sa dá mnohé vytknúť, ale je viac tých vecí, za ktoré ho budete milovať. Je tu síce šablóna „from zero to hero“, ktorá je typická pre životopisné snímky. Nikomu to však neprekáža, lebo ide o Freddieho „fucking“ Mercuryho!

Núka sa tu ešte porovnanie s filmom Zrodila sa hviezda, ktorý je síce v mnohých veciach lepším filmom ako Bohemian Rhapsody, ale nemá Freddieho. Ešte lepšie povedané, nemá Ramiho Maleka, ktorý by si zaslúžil vo februári 2019 odniesť sošku oskara za svoj výkon. Verím, že si ho aj odnesie.

Keď si to zhrnieme, máme tu pravdepodobne najlepší herecký výkon v tomto roku. Vkusne, vtipne a s geniálnou hudbou natočený životopis legendy, ktorý sa však drží pri zemi. Občas to vadí, občas nie. Film si zaslúži byť videný priamo v kine. Hádam vás moje hodnotenie naženie kinosály. 8/10.