Kiná plné Coldplay. No len na jeden deň. (Recenzia)

Je to až na neuverenie, že Coldplay sú tu s nami už 20 rokov. A ako inak to osláviť, než výnimočným dokumentom, s ktorým sa na jeden deň podelia s celým svetom. No len v kinách. Nemusíte sa však obávať, lebo o mesiac bude aj na DVD!

Dokument je plný výnimočných záberov, ktoré zachytávajú ich cestu od mladučkých chlapcov, skoro až detí, keď tvorili ešte do slova intímnu hudbu, pri ktorej ste mali pocit, že kapela je tu len a len pre vás. V tých časoch ste boli cool ak ste počúvali Coldplay. No a následne prejdeme skoro celú ich kariéru. Hudobnú, ale aj životnú. Celé je to pretkané myšlienkami ich posledného a zároveň najväčšieho albumu A Head Full Of Dreams, ktorý reprezentuje ich najmainstreamovejšie obdobie, kedy už vlastne nie je až tak cool počúvať coldplay, lebo ich počúva skoro každý.

Celé to spáchal Matt Whitecross, režisér a zároveň kamarát kapely. Bral kameru doslova všade so sebou. Samotný Chris a spol, sami netušili, kde všade si Matt kameru vzal. A práve preto je tento dokument jedinečný.

Coldplay mali vždy auru bezproblemovej kapely. Skoro až opozit hesla sex,drogy a rock&roll. Ich nový film nám však ukáže, že aj oni si prešli niekoľkými ťažkým obdobiami. Pri prvotine Parachutes, bojovali s hudobným biznisom a prerazením v ňom. Rush Of Blood To The Head ukazuje ich prvý pokus o dobitie Ameriky.  X&Y je zase album, ktorý sa rodil najtažšie a pochopíte, prečo samotní členovia kapely neradi spomínajú na toto obdobie. Jedno z najsmutnejších období si prežil Chris aj pri natáčaní Ghost Stories, kedy bol na tom psychicky veľmi zle kvôli vzťahovým problémom.

Kapela má za sebou aj niekoľko vyhodení člena/odchodu člena kapely, o ktorých možno mnohí z vás ani len netušili. Aj keď každý z nich bol pre kapelu smutným obdobím, no vždy slúžili k ich posilneniu a uvedomeniu si ich kamarátstva. Lebo Coldplay sú Chris, John, Will a Guy. A nikto iný.

Aj keď to zatiaľ znie ako óda na radosť, dalo by sa dokumentu niečo vytknúť. Zamrzí, že najviac času venuje prvému a poslednému albumu, pričom jedno z najzaujímavejších období kapela zaznamenala pri albumoch X&Y či Viva La Vida. Pričom jedno vzniklo v ich najhoršom kariérnom období a druhé zase v tom najlepšom, kedy im z hudobným posunom pomohol geniálny Brian Eno. „Chceli sme nájsť niekoho, kto by pre nás urobil to čo Brian Eno pre U2. Hľadali sme nového Briana Ena a nakoniec sme našli toho starého.“

Dokument vám naplno ukáže, že Coldplay síce už nepatrí k najlepším kapelám na svete (no rozhodne ňou boli pred 10 rokmi), ALE zábery z minulosti ukážu, že sú rozhodne najsympatickejšou kapelou a zábery zo súčastnosti ukážu, že sú rozhodne najväčšou kapelou dneška. Na čo však poukazujú všetky zábery a celý dokument, je, že je to kapela s najväčším srdcom.

Kapela ma sprevádzala mojím životom už od 14 rokov a pamätám sa ako som prvý krát v rádiu počul In My Place a povedal som si, že títo to nikam nedotiahnu. O rok som bol ich najväčší fanúšik. Posledné roky to však šlo z kopca, no tento dokument mi opät prinavrátil lásku k nim.

Jedno čo si všímam celý život a ukázalo sa to aj v kinosále je, že Coldplay majú tých najlepších fanúšikov. Vďaka nim som spoznal tých najlepších ľudí. Týmito patetickými riadkami chcem poukázať na silu tejto kapely. Preto vlastne ani nemôžem dať iné hodnotenie ako 9/10. Ak Coldplay nemusite odpočítajte 1-2 body, no aj tak si dokument pozrite. Dokonale zachytáva vývoj kapely v mene hesla: From Zero To Hero.