Spiderman, všade samý animovaný Spiderman (recenzia)

Priznám sa, že film Spiderman: Into The Spider Verse ma už od jeho ohlásenia nechával chladným. Zase ďalší zbytočný film o Spidermanovi. To, že sa bude jednať o animovaný film ma odrádzalo ešte viac. Načo to bude dobré? Nestačí, že sme za posledných pár rokov dostali už druhý reštart tejto postavy, tento krát s tvárou Toma Hollanda, ktorý už konečne zapadol aj do Marvel Universa, čiže tam kde vždy patril?

Malú nádej a záujem vzbudzovali aspoň mená tvorcov Phil Lord a Christopher Miller (tak to aspoň celý čas tvrdili média, no teraz na všetkých filmových portáloch svieti len meno Phil Lord a aj to len ako scenárista, takže ťažko povedať, aký veľký vplyv mali obaja tvorcovia). Títo dvaja majú za sebou také skvelé komédie ako 22 Jump Street alebo Lego: The Movie. A mali by aj film o Han Solovi SOLO, keby ich nevykopli z natáčania. To tiež vzbudzovalo trošku nedôveru.

Ako to všetko nakoniec dopadlo? Hneď sa dozviete. Len trochu načrtnem dej filmu. Ten je veľmi podobný klasickému origin story Spidermana. Chlapca poštípe geneticky upravený pavúk, vďaka čomu získa nadľudské schopnosti. V tomto prípade však nejde o Petera Parkera. Ten už nejakú dobu existuje a bojuje so zločinom ako jediný Spiderman.

Teraz ide o chlapca menom Miles Morales. Táto postava nie je vo svete komixu žiadny nováčik! Miles nie je nadšený zo svojich nových schopností, radšej by bol len obyčajný teeneger. Náhodou sa však ocitá v centre súboja medzi Spidermanom a Kingpinom, ktorý sa snaží otvoriť portál do iných dimenzii.

Prvé reakcie hovorili o najlepšom komixovom filme, o najkomixovejšom komixovom filme a tak ďalej. Ja som z trailerov mal skôr pocit, že pôjde o obyčajnú rozprávku, ktorá obsahuje postavu Spidermana. Musím uznať, že som sa mýlil. Film je neuveriteľne hravý a plný nápadov. Naviac vôbec nepôsobí detsky. Z filmu priam srší, že bol vytvorený najmä pre fanúšikov komixu.

Jeden menší problém však s týmto filmom mám. Boli momenty a hlavne v druhej polovici filmu, kedy mi hlavou prebleskla myšlienka, že menej je niekedy viac. Tvorcovia filmu sú naozaj geniálni a je to vidieť v každej sekunde filmu. Avšak aj géniovia potrebujú niekoho, kto ich pribrzdí. Veď medzi genialitov a bláznovstvom je tenká hranica.

Len dve veci by som vytkol. Film síce prekvapivo veľmi dobre zvláda väčšie množstvo postáv. Spiderman, Miles Morales, Spiderman Noir, Spider woman, Spider pig a nejaká divná japonská anime verzia Spidermana. Spiderpig bol síce vtipný a Spiderman Noir s hlasom Nicolasa Cage, bol tiež trefa do čierneho, no japonská anime verzia mi už prišla trochu cez čiaru. A záver filmu tiež. Je to proste predimenzované.

Stretnete sa tu aj s niektorými známymi protivníkmi Petera Parkera. Ten, okolo ktorého sa dej asi najviac točí – Kingpin, nemusí sadnúť každému. Teda mám na mysli jeho výtvarné prevedenie. Jeho robustná postava pôsobí až moc prehnane, ale sme v kreslenom filme, tak koho to trápi?

Po dvoch hodinách smiechu, skvelých akčných kúskov a aj dojímavých scén, ktoré nepôsobia silene, vám odporúčam ostať v kine aj počas záverečných tituliek. Čakajú vás dve potitulkové scény, z ktorých jedna je tá najvtipnejšia aká kedy vznikla (počítam aj so všetkými Marvel a DC potitulkovými scénami samozrejme).

Spiderman: Into The Spider Verse, by mal vidieť každý fanúšik komixu. Pravdepodobne ide o najlepší komixový film, aký by ste tento rok mohli v kine vidieť. Dokonca by som ho odporučil aj tým, čo tento žáner až tak nemusia. Môže ich príjemne prekvapiť. A aj keď som tvorcom filmu vytkol, že si až moc uleteli so svojou fantáziu, nič to nezmení na tom, že si film zaslúži 9/10.